Monday, 30 July 2012

Istikharah Cinta

Monday, July 30, 2012 0

Lirik Lagu Istikharah Cinta by Sigma

Bersaksi cinta di atas cinta 
Dalam alunan tasbihku ini 
Menerka hati yang tersembunyi 
Berteman di malam sunyi penuh doa 

Sebut nama-Mu terukir merdu 
Tertulis dalam sajadah cinta 
Tetapkan pilihan sebagai teman 
Kekal abadi hingga akhir zaman 

Istikharah cinta memanggilku 
Memohon petunjuk-Mu 
Satu nama teman setia 
Naluriku berkata 

Di penantian luahan rasa 
Teguh satu pilihan 
Pemenuh separuh nafasku 
Dalam mahabbah rindu 

Di istikharah cinta~~

Thursday, 19 July 2012

10 Pesan Rasulullah

Thursday, July 19, 2012 0
Prophet Muhammad SAW

Ada sepuluh pesan Rasulullah saw yang mengajarkan kita praktis mengusir iblis dan bala tentaranya jika menyerang kita dengan rayuan-rayuan yang menyebabkan kita terjerumus kedalam jurang kehinaan tanpa kita sedari dengan memanfaatkan titik kelemahan kita. Mari kita memperhatikan pesan-pesan kenabian tersebut yang tertuang dalam bentuk dialog antara manusia dan setan ;

1. Jika ia datang kepadamu dan berkata : "Anakmu mati".
Katakan kepadanya: "Sesengguhnya mahluk hidup diciptakan untuk mati,
dan penggalan dariku (putraku) akan masuk surga. Dan hal itu membuatku gembira".

2.Jika ia datang kepadamu dan berkata : "Hartamu musnah".
Katakan kepadanya: "Segala puji bagi Allah Zat Yang Maha Memberi
dan Mengambil, dan menggugurkan atasku kewajiban zakat".

3. Jika ia datang kepadamu dan berkata : "Orang-orang menzalimimu
sedangkan kamu tidak menzalimi seorang pun".Maka, katakan kepadanya :
"Siksaan akan menimpa orang-orang yang berbuat zalim
dan tidak menimpa orang-orang yang berbuat kebajikan ( Mukhsinin)".

4. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Betapa banyak kebaikanmu",
dengan tujuan menjerumuskan untuk bangga diri (Ujub).
Maka ia katakan kepadanya :"Kejelekan-kejelekanku jauh lebih
banyak dari pada kebaikanku".

5. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Alangkah banyaknya shalatmu".
Maka katakan :"Kelalaianku lebih banyak dibanding shalatku".

6. Dan jika ia datang dan berkata :"Betapa banyak kamu bersedekah
kepada orang-orang". Maka katakan kepadanya :"Apa yang saya terima
dari Allah jauh lebih banyak dari yang saya sedekahkan".

7. Dan jika ia berkata kepadamu :"Betapa banyak orang yang menzalimimu".
Maka katakan kepadanya :"Orang-orang yang kuzalimi lebih banyak".

8. Dan jika ia berkata kepadamu :"Betapa banyak amalmu".
Maka katakan :"Betapa seringnya aku bermaksiat".

9. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Minumlah
minum-minuman keras!" Maka katakan :"Saya tidak akan mengerjakan maksiat".

10. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Mengapa kamu tidak
mencintai dunia ?" Maka katakan :"Aku tidak mencintainya dan telah banyak
orang lain yang tertipu olehnya".
sumber : iloveislam.com

*****************

Saturday, 14 July 2012

Ujian Itu Adalah Tarbiah Dari Allah

Saturday, July 14, 2012 0
Assalamualaikum...

Emm..hari nie mai kita bermuhasabah sket noh
Well, kita semua tau kan setiap manusia yg Allah cipta 
sentiasa akan diberi musibah, ujian or masalah hidup 
didunia yang sementara nie...
tipu la kan kalau seseorang itu cakap yg dia 
tidak penah langsung ditimpa musibah

setiap orang ada problemnya sendiri
Allah uji dengan berbagai-bagai ujian tapi sebabnya adalah sama
Allah menguji seseorang itu kerana 
Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri
sama ada Allah nak tambah iman kita 
atau just nak uji sejauh mana keimanan kita, 
btol tak? 

nok kabo ke kite seteguh mana iman kita
and kerana sesuatu ujian itulah yg dpt membuka mata ati kita
yang mendidik kita supaya jangan mudah putus asa dalam kehidupan 
yang bagaikan bahtera dilautan yg penuh dengan onak duri..cewahh
apa pun, setiap benda ada hikmah 
and of coz, ujian dapat mematangkan kita
 

La Tahzan

Banyak ketikanya yang mungkin kita semua tak faham 
and start rasa pelik dengan cara Allah SWT menguji hambanya
kenapa bila Allah SWT sayang kepada hambaNya, Dia timpakan musibah? 
kenapa ada ketikanya, Allah SWT murka kepada hambaNya tetapi 
diberi rezeki, melimpah ruah? 
kenapakah Allah SWT datangkan musuh kepada kekasihNya?
kenapa..kenapa..dan kenapa
kat bawah nie ada beberapa persoalan jiwa...renung-renungkan la okayy...


Kenapa Aku Diuji??
Firman Allah, maksudnya: “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan:`Kami telah beriman,’sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang berdusta.” [surah al-Ankabut: 2-3]

Kenapa Aku Tak Dapat Apa Yang Aku Idam-Idamkan??
Firman Allah, maksudnya: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu..ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” [surah al-Baqarah: 216]

Kenapa Susah Sangat Ujian ini??
Firman Allah, maksudnya: “ALLAH tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” [surah al-Baqarah: 286]

Rasa Frust?Tension?Lemah Semangat?
“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman.” [surah Ali Imran: 139]

Bagaimana Harus Aku Menghadapinya??
Firman Allah, maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman!Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara kebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh (di medan perjuangan), dan bersedialah (dgn kekuatan pertahanan di daerah2 sempadan), serta bertaqwalah kamu kepada ALLAH supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).” [surah Ali Imran: 200]

Firman Allah lagi, maksudnya: “Dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” [surah al-Baqarah: 45]

Kepada Siapa Aku Berharap??
“Cukuplah ALLAH bagiku,tidak ada tuhan selain dari Nya.Hanya kepadaNya aku bertawakal.” [surah at-Taubah: 129]

 Jadi apa yg perlu kita buat kengkawan? berdoalah kpd Allah
He's the most gracious, most merciful, most compassionate
Allah lah tmpt kembali segala masalah yg sering membelenggu diri kita
jangan la malu plak untuk merayu-rayu, meminta-minta,
mem0hon-moh0n, berbisik-bisik kpd Allah swt
selalu diingatkan yg Allah tak penah jemu mendengar rintihan hambaNya
Allah itu kan Maha Mendengar.

Wassalam


********************






Saturday, 7 July 2012

Rombongan Ke Kuala Perlis

Saturday, July 07, 2012 0
Assalamualaikum
and hye hye hye

entry kali nie just throwback
time study kat matrik dulu
aku ngan membe2 pegi Kuala Perlis
dah lama dah
18.2.2012 yang lalu

tempat pertama yang kami singgah ialah Pusat Sains kat kedah
ianya bersebelahan dengan Muzium Padi
Muzium Padi pun kitorang pegi gak
walaupun aku dah penah pegi 2 kali dah
tapi kali ni dengan kawan2 matrik plak
macam sama ja, takda apa yang berubah
huhu

PUSAT SAINS
we are roomates




MUZIUM PADI






GUA KELAM 





PADANG BESAR, PERLIS 

selfie... =P


KUALA PERLIS 


memang best trip nie
walaupun time sampai kat kuala perlis hujan da turun
tapi, tak menghalang untuk kami makan seafood
turun ja daripada bas, semua pakat2 redah ja
habis basah
hahaha

sekian
wassalam
******************

Friday, 29 June 2012

Kenangan Manis Di Kolej Matrikulasi Kedah, Changlun

Friday, June 29, 2012 0
Assalamualaikum
and hye hye hye

Entry nie saja aku buat just nak mengenang kembali memori
kat KMK duluw...aku habis matrik hujung bulan 4 aritu...
memang best gak la study kat situ...tapi life kat situ
takda la heaven sangat, ye dak...

cumanye apa yang lebih berharga kat situ ialah kawan2
yang banyak bagi tunjuk ajar, gelak sama2, kenakan kawan.. haha...

banyak benda jugak la kalau nak cakap...



Firstly bile dapat tawaran matrik nie memang pening pala gak la..
sebabnya aku pun dapat gak tawaran ke UiTM Bukit Mertajam
untuk kos Kejuruteraan Mekanikal...
so, susah la nak buat pilihan...
but, atas nasihat beberapa individu yg penting,
selamat gak aku daftar kat kmk...
huhui

Roomate ada 3 owang...syamer, ariff aimran, and azim abdullah...
depa nie agak sporting laa
Coz time sem 1 memang kitorang selalu gak
'makan besar'...
means kitorang makan ramai2 dalam bilik,
dah macam kenduri dah haa
bukan roomate ja tau tapi kawan dari bilik laen pun tumpang sekaki...

tapi, sem 2 da jarang la...haha

Lecture Math
chem peer kimia
Miss Lock ajar bio
Haha..kalau bab pegi kuliah memang aku malas sikit..
tapi takda la selalu ponteng
time hujung sem ja ponteng
wakakak

dekat2 nak exam ja buat perangai gitu
tak kantoi nak wat camna kan...
haha...suruh kawan 'sign'kan attendent..
hee~ jahat kan..dah tu duduk pulak kat seat belakang2 ja...

emm, entah2 member satu kuliah pun tak kenal aku nie...hihi

haa..kantoi tido
lab fizik
lab bio

tapikan,
satu benda yang tak bestnya
bila orang selalu ingat aku nie macam sombong sket
and tak pedulikan owang laen
helloo~ takda maknanya aku nak sombong, okay
dah memang aku seorang yg pendiam
nak buat camna kan...huhu
but truly, i'd love to make new frenz
whoever yang sudi la

and at the same time, keep the old one...

BBQ ngan praktikum





Okayla, malas dah nak tulis sebenarnye..hoho

kuliah fizik last *Miss Syikah


Kelas BI last

tutor math last *En. Azman

SIK3P3

"Friendship is the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything"

This is how it works.
I love the people in my life, and I do for my friends whatever they need me to do for them, again and again, as many times as is necessary.
For example, in your case you always forgot who you are and how much you're loved.
So what I do for you as your friend is remind you who you are
and tell you how much I love you.
And this isn't any kind of burden for me,
because I love who you are very much.
Every time I remind you, I get to remember with you, which is my pleasure...
Hope we'll meet again in the future
yang mana time tu masing2 dah beranak bini..
huhui


Wassalam...

**************