BRADER OUHSEM INC. THIS PICTURE IS COPYRIGHT TO BRADER OUHSEM INC. WELCOME THIS PICTURE IS COPYRIGHT TO BRADER OUHSEM INC.

Monday, 29 December 2014

Tanda-tanda Kematian Yang Baik


Jika ada 20 tanda2 berikut, mati anda adalah mati yg baik (Husnul Khatimah)
1) Dapat mengucap kalimah tauhid (La ilaha illaLlah). Dalilnya hadis dari Muaz bin Jabal r.a (sesiapa yang akhir ucapannya ialah La ilaha illaLlah maka ia dapat masuk Syurga- Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud dan al-Hakim). Justeru itu, hendaklah kita mentalqin orang kesayangan kita ketika sakratul maut supaya dia sempat mengucap.
2) Mati hari jumaat. Dalilnya hadis riwayat Abdullah bin Amru bin al-Ash (Mana2 Muslim yang mati di siang hari Jumaat atau malam Jumaat, niscaya Allah selamatkankan dia dari fitnah kubur -HR Ahmad dan Termidzi). Walau bagaimanapun hal bukanlah bererti mati di hari selain jumaat tidak baik kerana baginda SAW sendiri wafat pada hari isnin.
3) Percikan peluh di dahi (Mati orang beriman itu dengan percikan peluh di dahinya -HR Ahmad, Termidzi, an-Nasa`iy, Ibn Majah, dan al-Hakim.)
4) Mati syahid di medan Jihad. (Barangsiapa yang terbunuh pada jalan Allah (medan perang) adalah mati syahid. Barangsiapa yang mati pada jalan Allah, maka ia mati syahid-Muslim). Terbunuh (Mati syahid di medan perang jihad) mungkin susah buat kita umat Melayu, kecuali mereka yg berada di medan Palestin, Iraq
5) Mati di jalan Allah. Ada hadis yang menyebut bahawa (barangsiapa yang terbunuh pada jalan Allah (medan perang) adalah mati syahid. Barangsiapa yang mati pada jalan Allah, dia mati syahid- Muslim). Contohnya wanita Muslimah yang mati di Jerman, dibunuh hanya kerana dia bertudung.
6) Mati kerana wabak taun. Pada zaman dahulu wabak yang dikenali hanya taun. Pada masa sekarang, terdapat banyak lagi wabak yang dikenali seperti selsema burung, SARS dan sebagainya. Sesiapa yang mati kerana dilanda wabak berkenaan, matinya termasuk dalam kesudahan yang baik
7) Mati kerana lemas (al-gharq) seperti mereka yang lemas kerana banjir, tsunami dan sebagainya
8) Mati kerana sakit zat al-janb (paru-paru). Zat al-Janb maksudnya sakit tumbuk rusuk atau sakit sesak nafas, orang zaman dulu namakan ia zat alJanb, sekarang dikenali dgn pneumonia atau sakit paru-paru berair. Maka mereka yg mati disebabkan oleh komplikasi paru-paru adalah mendapat husnul khatimah.
9) Mati kerana komplikasi perut. Mati kerana komplikasi perut ni banyak jenis melibatkan perut dan intestines (usus), yang paling biasa ialah appendix dan kanser usus. Jadi jika seseorang membawa maut kerana ada komplikasi perut dan usus, maka ia mendapat husnul khatimah, dapat syahid
10) Mati kerana kebakaran. Sering kita membaca akhbar orang Islam yg mati kerana kebakaran baik rumah atau kenderaan yang terlibat dgn kecelakaan jalanraya yg bertukar menjadi kebakaran. Mereka ini juga termasuk dalam mati yg baik. Berilah berita gembira kepada keluarganya.
11)  Mati kerana ditimpa keruntuhan seperti ditimpa batu, tanah runtuh dan sebagainya
12) Perempuan yang mati disebabkan anak yang dikandungnya. Dengan penjagaan kesihatan dan polisi kerajaan, ditambah dengan kecanggihan teknlologi perubatan yang moden, jumlah kematian akibat kelahiran agak menurun di negara kita sekarang. Namun jika ada mana-mana ibu yang meninggal kerana bersalin, dia mendapat syahid.
13) Mati kerana batuk kering. (dan mati kerana batuk kering adalah syahid- tabraniy)
14) Mati kerana menjaga harta. (Barangsiapa yang mati kerana mempertahankan hartanya dia mati syahid- Muslim)
15) Mati kerana mempertahankan agama. Dari Said bin Zaid (Barangsiapa yg mati kerana mempertahankan agamanya, maka dia syahid- Termizi).
16) Mati kerana mempertahankan diri dan keluarga. (barangsiapa yang mati kerana mempertahankan darahnya (nyawanya) dia syahid, juga yang mati kerana mempertahankan nyawa ahli keluarganya- tarmizi). Perompak memecah masuk dan selepas melakukan rompakan, mereka hendak memperkosa anak dan isterinya, maka ketika itu dia melawan, lalu dibunuh, maka itu adalah tanda mati syahid atau mati baik.
17) Mati ketika berkawal, menjaga sempadan dan bertugas. Hal ini khusus utk tentera dan mujahidin. (Berkawal sentri sehari semalam lebih baik daripada berpuasa sebulan dan mendirikan malamnya. Sekiranya ia mati, mengalir kpdnya pahala amalan yg telah dikerjakannya, berterusan rezki kepadanya dan aman dari fitan (azab kubur-Muslim)
18) Mati ketika sedang mengerjakan amal soleh. Dari Hudzaifah r.a, Nabi bersabda (Barangsiapa mengucap syahadah dgn ikhlas, lalu mati, dia masuk syurga. Sesiapa yg berpuasa sehari dgn ikhlas, lalu mati, dia masuk syurga. Sesiapa bersedeqah dgn satu sedeqah dgn ikhlas lalu dia mati ketika itu, dia masuk syurga- Ahmad). Seseorang yang meninggal ketika sedang mengerjakan amal soleh, maka dia mati dengan petanda yang baik
19) Meninggal di kota Madinah. Ibnu Umar r.a berkata bahawa Nabi SAW bersabda (barangsiapa yang mampou mati di Madinah, hendaklah dia mati di situ kerana sesungguhnya aku akan memberi syafaat terhadap sesiapa yang mati di situ- Ahmad, Termizi, Ibn Majah, Ibn Hibban)
20) Mati dibunuh oleh pemerintah yang zalim. Dari Jabir r.a (penghulu syuhada’ ialah Hamzah abdul Muttalib dan lelaki yang berdiri kepada penguasa yang zalim, maka dia menyeru dan menegah penguasa tersebut lalu dia dibunuh- al-Hakim)
MAKLUMAN
1) 20 perkara ini merupakan tanda-tanda mati yang baik, yang disebut oleh Nabi Muhammad SAW dalam hadis yang pelbagai. Timbul persoalan, apakah seorang yang kufur dan syirik juga mendapat syahid hanya kerana mati pada hari jumaat? Atau hanya kerana mati lemas? Sedangkan kufur dan syirik merupakan sebesar-besar dosa. Tanda-tanda ini diibaratkan seperti keuntungan yang berlipat ganda dan menggiurkan namun bagaimana kita inginkan keuntungan berkenaan jika kita tidak berniaga dan tidak mempunyai modal asas. Apa yang penting, kita hendaklah terlebih dahulu menyediakan tapak dengan mengerjakan solat, puasa, zakat dan perintah Allah yang lain serta meninggalkan larangaNYA. Kemudian sama-samalah kita berdoa semoga kita semua mendapat mati dalam keadaan yang baik.
2) Para ulama telah membahagikan syahid kepada syahid besar dan kecil. Syahid besar (ada juga menyebutnya sebagai syahid dunia akhirat) ialah mereka yang mati di dalam peperangan menegakkan agama Allah. Mereka tidak perlu dimandi dan dikapankan. Sementara syahid kecil (disebut juga sebagai syahid akhirat) merujuk kepada mereka yang mati dalam keadaan husnul khatimah selain daripada kes mati dalam perang. Contohnya seperti mati kerana sakit perut, mati kebakaran, mati lemas, wanita yang mati bersalin dan sebagainya
Wallahualam…

Wednesday, 24 December 2014

Percutian Family Day 2 Hari 2 Malam di Pulau Langkawi (Part1)


Assalamualaikum

Beberapa hari yang lepas, penulis bersama-sama keluarga tercinta, ayah bonda, adik beradik, abang ipar dan kakak ipar telah berjaya mengadakan family gathering ataupun lebih sinonimnya, family day. Tempat percutian yang menjadi pilihan kami ialah sudah tentulah di Pulau Langkawi. Baca tajuk aje dah tahu kan. Ahha.

Bukan senang tau nak kumpul satu keluarga macam ni. Kalau hari raya puasa alhamdulillah masih bole berkumpul sama-sama. Tapi takkan la setahun sekali aje kan baru boleh nak kumpul sama-sama. Even raya haji pun belum tentu semua ada. Haha

Okay lah, aku cerita sikit pasal sinopsis dari cerita Langkawi ni. Cewahh, siap ade sinopsis pulak kan. Dah macam cerpen pulak entry aku kali ni. Hehe. Cadangan family day ni adalah originally dari kakak yang sulung, Kak Anna. Beliau cadangkan supaya akhir tahun buat family gathering pergi cuti-cuti, spend time together. Beliau pilih Pulau Langkawi sebab bonda tak pernah lagi jejakkan kaki ke Pulau Langkawi. Jadinya, opkoz la bonda eksaited nak pergi Langkawi!

Cerita aku pulak, aku kena travel dari Johor ke KL. Sebab nak naik flight sama-sama dengan kakak kat KLIA 2. Kakak and abang ipar stay kat Bangi. Hari khamis petang, 18.12.14, aku ride dari JB ke KL dengan moto kesayanganku. Cuaca pulak tak berapa baik menyebabkan aku ambil masa selama hampir 8 jam untuk sampai. Yelah kan, hujan lebat terpaksa la aku berhenti berteduh. Sampai Bangi dah pukul 10 malam.

Tiket flight pukul 6.30pm. So, pukul 5pm kitorang dah sampai dah kat KLIA2. Tiket flight AirAsia berharga RM200 pergi balik. Boleh aje kalau nak dapat murah lagi. Tips mudah ialah beli awal-awal dan pilih tarikh yang bukan cuti sekolah. Ataupun beli sewaktu ada promosi tambang murah. Ada membe pernah beli tiket ke Langkawi pergi balik hanya RM120 aje. Macam kitorang ni, pergi masa cuti sekolah hujung tahun, memang ler mahal.

Flight mengambil masa selama lebih kurang 45minit sehingga 1 jam. Sampai kat Langkawi dah pun masuk waktu maghrib. Yang lain tengah tunggu kitorang kat balai ketibaan. Diorang naik feri dari jeti Kuala Kedah ke Jeti Kuah. Then, lepas solat kitorang semua terus gerak mencari lokasi penginapan 2 hari 2 malam. Nama tempat penginapan tersebut ialah Bella Vista Apartment Langkawi. Lokasinya adalah di Pesiaran Mutiara, Pusat Dagangan Kelana Mas, Langkawi.

Gambar dari incik Google
Apartment ni ada 3 bilik. Satu bilik Master Bedroom, 1 bilik berdua, dan 1 bilik seorang. Kemudahan seperti dapur serta pinggan mangkuk, TV, peti sejuk, microwave, dan mesin basuh (tak pakai pun). Malam tu kitorang tak makan kat luar sebab family dah tapau makanan dari rumah. Macam-macam hado. Haha. Lepas makan ape lagi, masing-masing dah landing. Good night and sweet dream la jawabnye. Hoho.

Okaylah sambung Part 2 plak.. kakakaka

Friday, 5 December 2014

4 Sebab Kejatuhan Harga Minyak Mentah Dunia


Mesti korang tertanya-tanya kenapa harga minyak sejak bulan disember tahun lepas turun secara mendadak. Apakah faktor penyebab kejatuhan harga yang begitu mendadak ini?

Harga minyak mentah dunia jatuh sehingga di bawah AS$70 setong - kejatuhan harga yang cukup dramatik sejak ia berada pada paras lebih AS$100 setong pada Jun. AkhbarThe Washington Postdalam satu analisisnya menyifatkan kejatuhan harga minyak mentah ini sebagai "berita ekonomi penting pada 2014".

Ia kemudian menyenaraikan sebab-sebab berikut yang mempengaruhi pergerakan harga komoditi berkenaan:

Saturday, 29 November 2014

10 Orang Solatnya Tidak Diterima Oleh Allah SWT


Rasulullah saw bersabda : " Islam dibina di atas lima perkara ; bersaksi bahawa tidak ada sembahan yang berhak disembah dengan benar kecuali Allah dan Nabi Muhammad adalah utusan Allah , menegakkan solat .... " ( HR Bukhari dan Muslim ) .

Sebagai seorang Muslim tentu sudah faham bahawa solat merupakan tiang agama. Oleh kerana itu, ketika muadzin mengumandangkan azan, kaum muslimin akan bergerak mendatangi rumah-rumah Allâh Ta'ala, mengambil air wudhu, kemudian berbaris di belakang imam mereka. Kaum muslimin tenggelam dalam dialog dengan Allâh Ta'ala dan begitu khusyuk menikmati solat sehingga imam mengucapkan salam. Selepas selesai berjemaah, masing-masing kembali pada aktivitinya.

Imam Hasan al-Bashri rahimahullâh pernah berkata: "Wahai anak manusia. Solat adalah perkara yang dapat menghalangimu dari maksiat dan kemungkaran. Jika solat tidak menghalangimu dari kemaksiatan dan kemungkaran, maka hakikatnya engkau belum solat".

Dalam kesempatan lain, Rasulullah saw juga bersabda: " Barang siapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya. " ( Tabyinul Mahaarim ).

Kemudian Rasulullah saw juga bersabda bahawa: "10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah swt, di antaranya :

1 . Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.

2 . Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3 . Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.

4 . Orang lelaki yang melarikan diri.

5 . Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya ( taubat ) .

6 . Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.

7 . Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.

8 . Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.

9 . Orang-orang yang suka makan riba' .

10 . Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar. "


Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : " Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah swt dan jauh dari Allah. " Hassan r . a berkata : " Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk .

Thursday, 20 November 2014

Fakta Sains Kelebihan Solat Berjemaah

Sumber: Google.com

Seorang professor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Katanya tubuh badan kita mengandungi 2 cas elektrik iatu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.

Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita.
Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda professor ini mengapa Islam mensyariatkan solat berjemah dan mengapa solat 5 waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama.

Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang berbeza dalam solat kita bertindak menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai berbagai kelebihan. Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan - sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.

Tenaga yang mengalir di tubuh badan

Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan merasa segar dan sihat setelah berehat berapa jam. Ketika ini tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan 2 rakaat.

Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Sebab itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dakam tubuh.

Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti mana solat Zohor, 4 rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dari kerja kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yng kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.

Timbul persoalan di fikiran professor itu tentang solat Isyak yang mengandungi 4 rakaat. Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.

Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakat dalam solat Isyak. Kita sedia maklum, umat Islam amat digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya, solat Isyak sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun malam (qiamullail).

Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam adalah satu agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah yang tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Beliau merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.

Oleh sebab itulah kita digalakkan untuk mendirikan solat sunat Tarawih sepanjang bulan Ramadhan ini untuk mengembalikan cas-cas tenaga yang hilang setelah seharian penat berpuasa.. MasyaAllah.. begitu besar hikmah setiap apa yang diperintah oleh Allah swt serta apa yang disyariatkan di dalam Islam.. Subhanallah.. Renung-renungkanlah..
AllahuAkbar!!!


Wednesday, 19 November 2014

7 Jenis Wajah Mayat Dalam Kubur


1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah.

2. Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar.

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.

4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram.

5. Mayat yang kukunya mencengkam dan meliliti seluruh tubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata, menghina, mengkritik dan mengumpat orang tanpa ada alasan yang kukuh.

6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. Itulah mayat orang yang suka makan riba.

7. Mayat yang wajahnya tersenyum. Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.


SEKADAR PERKONGSIAN..
Allahu Rabbi! Kisah Benar Ular Tunggu Mayat Di Dalam Liang Lahad | Suatu cerita benar yang telah berlaku beberapa tahun dulu di Makkah.. Kisah Benar…, kisah yang boleh kita renungkan bersama serta jadikan panduan dalam diri kita ini. Kisah yang anda baca ini bukan yang datang dari majalah Mastika atau majalah2 tabloid tetapi kisah dari tanah perkuburan Sa’raya,Makkah.

Pada beberapa tahun dahulu ada seorang perempuan yang berumur 40an telah meninggal dunia. Mereka telah mengusung jenazah beliau untuk dikebumikan di tanah perkuburan Al Ma’ala yakni lebih kurang 2 kilometer dari Masjidil Haram selepas solat zuhur.

Apabila sampai sahaja di tanah perkuburan tersebut, alangkah terperanjatnya mereka bila mendapati seekor ular yang berwarna hitam sebesar paha bersisik tebal telah berada di dalam liang lahat (dalam kubur tersebut).

Subhanallah … keadaan ular tersebut amat mengerunkan. Mereka pun terus berlalu dari situ dan membawa jenazah wanita tersebut ke tanah perkuburan yang lain yakni di tanah perkuburan Sa’raya lebih kurang setengah jam memandu dari situ (8 km Jauhnya) .

Apabila mereka sampai di tanah perkuburan tersebut, rupa-rupanya ular hitam yang sama juga telah menunggu jenazah wanita yang ingin dikebumikan di situ.

Allahuakbar … mereka mengambil keputusan untuk memindahkan serta mengangkat ular tersebut dan letakkan di luar yakni berjauhan sedikit dari kawasan tersebut dan mengkebumikan jenazah wanita itu (yang peliknya ular hitam itu tidak melakukan apa-apa bila disentuh oleh mereka).

Selepas sahaja mereka mengkebumikan mayat wanita itu, tiba-tiba Ular Hitam yang diletakkan berjauhan dari situ terus datang menjalar dengan pantas dan msk meluru ke dlm kubur wanita itu.

MasyaAllah (seperti menjunam ke dalam swimming pool dari atas – keadaan sewaktu ular itu masuk ke dalam kubur).

Dengan beberapa seketika mereka mendengar bunyi seperti dahan-dahan pokok yang dipatah patahkan dan apabila mereka melihat ke dalam kubur wanita tersebut, alangkah terperanjatnya kerana ular hitam sedang membelit jenazah wanita itu serta mematah matahkan tulang jenazah itu …

Subhanallah.. Ada beberapa orang yang berada di persekitaran kubur itu turut pengsan melihat kejadian itu. Selepas diselidiki kenapa perkara tersebut boleh terjadi, rupa-rupanya sewaktu hayatnya, wanita tersebut suka melewat lewatkan solatnya.

Marilah kita ambil iktibar dan pedoman dari kejadian ini. Semoga Allah swt kuatkan iman kita dalam mendirikan solat 5 waktu daripada gangguan syaitan dan iblis insyaAllah.

Tuesday, 18 November 2014

Miracles of Allah: Gambar Close Up (Macro)

"Is not He (best) Who created the heavens and the earth..."(Quran, 27:60)
Pernahkah anda2 semua teliti gambar-gambar micro atau close up? Kalau anda2 semua teliti betul-betul memang ianya sangat mengagumkan. Lebih-lebih lagi gambar micro hidupan-hidupan seperti binatang dan tumbuh-tumbuhan semula jadi. Kalau tengok daripada mata kasar memang tak berapa nampak. Tapi sekarang kan dah ada macam-macam jenis kamera disertai dengan pelbagai jenis lens yang canggih. 

Jadi, fokus kat sini ialah, apa tujuan kita melihat gambar2 cenggini? Saja-saja kah? Sepatutnya, semua perkara yang melibatkan pancaindera kita, haruslah berbalik kepada Sang Pencipta. Sepertimana kereta, moto, televisyen yang mempunyai pencipta, begitu jugalah alam yang maha luas ini. Apa gunanya pancaindera yang Allah kurniakan ini jika tidak gunakan dengan sebaiknya untuk mensyukuri nikmat yang diberi dan memuji penciptaan Allah? 

Jadi, jom sama-sama kita lihat beberapa keping gambar yang sangat menakjubkan hasil perkongsian rakan-rakan alam maya. Let's take a deep look.














Yang ni gambar snowflake (salji). Cantik kan? 
Ok yang ni pic feveret aku.. awesome sangat!

Subhanallah! Sangat mengagumkan. Memang sangat luar biasa. Ini baru sikit. Ada banyak lagi yang kita tidak pernah lihat sebelum ini. Ada yang kita langsung tak mampu lihat. Contohnya hidupan-hidupan yang hidup jauh beribu kilometer di dasar lautan. Only Allah knows, rite? Allah knows everything. Penglihatan kita terbatas. Sejauh mana kehebatan ciptaan manusia, sejauh mana kecanggihan teknologi yang manusia ada, langsung tak mampu nak tandingi kehebatan Allah yang maha mencipta segala-galanya. Hebat kan?

****************************


Sunday, 19 October 2014

Pemimpinkah Kita

Sumber: Google.com

Bila ustaz2 cakap mengenai pemimpin yang zalim,
mesti kita terus teringat seseorang kan?
tapi bukankah kita juga pemimpin?

- pemimpin isteri dan anak2
- pemimpin adik2 & keluarga
- sekurang2nya memimpin diri sendiri

Nabi SAW bersabda, "Kamu semua adalah pemimpin dan setiap kamu kelak akan ditanya tentang kepimpinan, ketua adalah pemimpin, kaum lelaki adalah pemimpin kepada ahli keluarganya, kaum wanita adalah pemimpin dan penjaga rumahtangga suami dan anaknya, oleh itu setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya tentang kepimpinannya". Bukhari dan Muslim

 Oleh itu lihatlah diri kita sendiri
adakah kita pernah menzalimi anak isteri kita
adakah kita pernah menzalimi keluarga dan sahabat handai kita
dan adakah kita pernah menzalimi diri kita sendiri

Kalau jawapannya 'pernah'
maka kita adalah pemimpin yang zalim
sedang kita sibuk munuding jari terhadap pemimpin itu ini
tak sedar pulak diri sendiri adalah pemimpin yang zalim



Setiap manusia diberi tanggungjawab mengikut kedudukan masing2
Sejauh manakah kita faham dan sedar akan tanggungjawab kita?

Moga Allah ampunkan kita semua

********************************


Friday, 17 October 2014

Kenapa Perlu Tutup Lampu Sewaktu Tidur


Sumber: Google.com


KENAPA RASULULLAH MENYURUH MEMATIKAN LAMPU KETIKA HENDAK TIDUR ?

Dari Jabir bin Abdullah, bahwasanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Matikanlah lampu-lampu di waktu malam jika kalian hendak tidur dan tutuplah pintu-pintu, bejana serta makanan dan minuman kalian.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Mengapa Nabi Muhammad SAW menyuruh tidur dalam gelap?  Apa kebaikannya?

Sesungguhnya Rasulullah SAW diberikan oleh Allah SWT kelebihan yang tidak dianugerahkan kepada kepada manusia biasa.  Amalan dan kata-kata Rasulullah SAW adalah wahyu yang mempunyai kebenarannya. 

Kajian mendapati tidur dalam keadaan gelap dapat meningkatkan penghasilan melatonin.  Kenapa kita perlukan melatonin yang secukupnya?

Melatonin adalah penting bagi tubuh kita kerana ia memainkan peranan penting dalam mengawalatur fisiologi badan bagi menjaga kesihatan fizikal dan minda. Di antara fungsi melatonin ialah:

1. Mengawalatur tidur dan meningkatkan daya ingatan
2. Membantutkan pertumbuhan tumor kanser
3. Memperbaiki sistem imun badan.
4. Mengawalatur tekanan darah.
5. Fisiologi retina.
6. Mengawal mood dan kelakuan
7. Sebagai antioksidan yang kuat bagi melawan radikal bebas dalam badan.
8. Mengawal proses penuaan. 

Oleh kerana terdapat perkaitan rapat antara pengeluaran melatonin, di mana pengeluaran melatonin sangat kurang dalam cahaya terang, sebaik-baiknya kita elakkanlah penggunaan lampu yang terang dalam jangkamasa yang lama pada waktu malam (seperti semasa tidur malam). Ini bagi membolehkan melatonin menjalankan fungsinya dengan berkesan.

Melatonin dikeluarkan oleh kelenjar pineal yang hanya aktif ketika matahari terbenam atau gelap. Di waktu itu pineal secara aktif mengeluarkan melatonin yang kemudian dilepaskan ke dalam darah. Selepas melatonin memasuki  seluruh tubuh, ia akan menjalankan tugasnya bagi memperbaiki keseimbangan kimia, membina sistem kekebalan tubuh, mengatur kadar gula dan sebagainya.


Semakin gelap bilik tidur, makin baik kerana ia akan menghasilkan jumlah melatonin paling optimum di dalam tubuh. Dan jika tidur dalam gelap ini diamalkan setiap hari dengan jumlah tidur antara 6-8 jam, kita pasti akan  lebih segar pada setiap hari. 

Seorang biologi, Joan Roberts mencari rahsia setelah melakukan percubaan pada haiwan. Ketika haiwan tersebut diberi cahaya buatan pada malam hari, melantoninnya (salah satu hormon dalam sistem kekebalan yang mampu memerangi dan mencegah berbagai penyakit termasuk kanser payudara dan kanser prostat) menurun dan sistem kekebalan tubuhnya lemah.
Manakala ahli biologi Joan Robert mengatakan tubuh dapat menghasilkan hormon melatonin ketika tidak ada cahaya.

Cahaya lampu termasuk pancaran TV menyebabkan hormon menjadi sangat lelah. Sebaliknya, keadaan malam yang gelap diam-diam bekerjasama dengan tubuh. Hanya dalam keadaan yang benar-benar gelap tubuh menghasilkan melantonin.

Sebaliknya, tidur dengan lampu menyala di malam hari menyebabkan pengeluaran hormon melantonin terhenti. Sinar cahaya saat kita tidur menjadikan kualiti tidur kita kurang baik, ini kerana sinar tersebut masih berperanan sebagai perangsang stimulator kerja otak.

Secara ilmiah, cahaya yang ada dalam bilik tidur akan menembus sampai bahagian mata kita walaupun dalam keadaan terlelap, sinar tersebut akan memasuki bilik stimulator yang nantinya direspon oleh otak.

Dengan kata lain walaupun mata kita terpejam, tetapi jika ada cahaya yang bersinar maka otak kita akan bekerja untuk bertindak balas atau mengartikan cahaya yang masuk tersebut.

Tidur yang berkualiti di malam hari merupakan usaha pengoptimuman dalam detoksifikasi untuk meneutralkan toksin yang mengontaminasi tubuh. Detoksifikasi tubuh, terjadi terutama pada hati, tercapai optimum saat tidur. Mekanisme tersebut berkaitan erat dengan diproduksinya antioksidan sebagai penetral toksin.

Pada tidur yang berkualiti, detoksifikasi hati dapat berjalan optimum, khususnya dalam pembentukan asid amino glutathione sebagai antioksidan yang meneutralkan stres oksidatif dan radikal bebas.

Dengan mematikan lampu ketika tidur malam hari, bukan hanya menjimatkan tenaga tetapi juga meningkatkan kesihatan tubuh.

Pengamal kesihatan yang lain, Lynne Eldridge MD yang juga penulis buku 'Avoiding Cancer One Day At A Time' juga menuliskan perempuan buta 80 peratus lebih kecil terkena risiko kanser payudara berbanding rata-rata perempuan lain. Diduga faktor hormon melatonin yang banyak ditubuhnya kerana penglihatan yang gelap membuatnya punya daya tahan tubuh yang lebih tinggi.

Pentingnya tidur malam hari dengan mematikan lampu baru-baru ini juga diteliti oleh para saintis dari Inggeris dan Israel. Penyelidik mendapati ketika cahaya dihidupkan pada malam hari, boleh menyebabkan ekspresi berlebihan dari sel-sel yang dikaitkan dengan pembentukan sel kanser.

Para saintis mendakwa jika seseorang terbangun di malam hari dan menyalakan lampu selama beberapa saat, maka boleh menyebabkan perubahan biologi yang mungkin mengarah ke kanser.

Dr Rachel Ben-Sclomo dari University of Haifa menyatakan orang-orang yang bangun di malam hari disyorkan untuk tidak menyalakan lampu. Kami percaya bahawa setiap kali menyalakan cahaya buatan pada malam hari akan mempunyai kesan pada biologi tubuh, kerana ini adalah mekanisme yang sensitif. 

Dr Rachel menambah bahawa ini adalah penemuan terbaru dan masih sebatas penelitian pendahuluan. Namun kini ia dan pasukan tengah menganalisa wilayah ini secara lebih terperinci. Keputusan ini juga telah dilaporkan dalam jurnal Cancer Genetics and Cytogenetics.

Kelebihan Solat Tahajjud Malam


Fadhilat Solat Tahajjud

Yang memang menjadi kelemahan kita adalah doa. Dengan berdoa kita menzahirkan kelemahan diri dan kekuatan serta kekuasaan Allah SWT. Dengan doa barulah segala usaha kita akan ada roh. Nasihat orang-orang tua kita, bagi setiap satu kati usaha buatlah sepuluh kati doa. Da'ie2 sepatutnya menghabiskan masa satu jam setiap hari dlm berdoa. Setelah penat berusaha tidak pula kita berdoa, segala usaha kita akan jadi sia2. Dakwah dan doa tak dapat dipisahkan.

Kata Mehji Mehrab:
" Ummumi gasht, khususi gasht, bayan dan sebagainya adalah jasad. Doa seperti roh. Bila ada roh barulah amalan tadi ada manfaat. Oleh itu selepas tiap usaha berdoalah kepada Allah. Doa dengan angkat tangan adalah bentuk. Apa yang keluar dari mulut adalah lafaz. Hakikat doa ialah apa yang didalam hati. Kalau dalam hati ada fikir, Allah SWT akan terima walaupun tanpa lafaz."
Kata Maulana Ubaidullah:
 " Doa sangatlah penting. Dalam memulakan amal dan menyelesaikan amalan hendaklah berdoa. Puasa, solat dan haji bermula dengan doa dan disudahi dengan doa. Sesiapa yang tidak berdoa, dia telah pergi ke arah yang salah."
Kata Mufti Zainal Abidin:
" Doa adalah amalan yang Allah sukai. Doa yang tidak harus dilupakan ialah doa yang difardhukan oleh Allah. Dalam solat kita baca Al-Fatihah 17kali satu hari. Doa hidayah difardhukan oleh Allah. Doa-doa lain adalah mustahab dan masnun. Allah fardhukan kita doa hidayah agar manusia faham hidayah itu penting. Walaupun seorang kaya macam firaun tetapi tiada hidayah, dia tak dapat apa-apa. Walaupun satu orang, tiada satu zarah pun tetapi dia ada hidayah dialah orang yang berjaya"
Kata Hadzratji:
" Di malam hari berdoalah kepada Allah agar kita dicurahi hidayah, juga untuk orang tempatan, seluruh ummah dan manusia amnya. Andai kita tidak berdoa maka usaha kita tidaklah sempurna dan segala penat lelah kita tidak akan berjaya. Jika dakwah dan doa dijalankan usaha kita akan berjaya. Gunakan malam untuk berdoa atas usaha disiang hari ".
Orang-rang tua kita di Mewat, apabila esok ada ghast, dimalam hari mereka bangun berdoa sambil menangis-menangis:
" Ya Allah, esok ialah hari ghast kami. Ini kerja Nabi sedangkan kami tidak tahu hendak buat usaha ini. Tolonglah kami. Berikanlah hidayat, berikanlah kesan. Saya lemah Ya Allah. Saya jahil Ya Allah. Benar-benar saya tidak tahu, berikanlah saya hikmah, kekuatan dan kesabaran ".
Demikianlah wahai saudara semua, betapa pentingnya amalan doa. Doa di dalam tahajjud pula adalah amalan sahabat. Di siang hari mereka di atas kuda, di malam hari mereka di atas sejadah. Cubalah tidur dengan penuh adab dan niat tahajjud. Dan sebelum tidur bacalah kelebihannya lagi dan lagi.

Ada satu lagi amalan yang diajarkan oleh orang-orang alim, untuk bangun tahajjud di waktu yang mustajab, bacalah ayat Quran dari surah Al-kahfi iaitu 4 ayat terakhir yang bermula dari ayat innal-lazi-na-amanu atau selepas membaca ayat tersebut, niatkan pukul berapa hendak bangun. InsyaAllah ianya terbukti mujarab.

Kata Jibril a.s : Tidak syak lagi kebesaran seorang mukmin adalah didalam tahajjudnya. Kemuliaannya adalah dalam keredhaannya dan kesabarannya.

2 rakaat solat ditengah malam adalah lebih berharga dari dunia dan seisinya kekayaan. Andai kalau tidak aku takut menyusahkan ummatku nescaya aku mewajibkannya.

Teruskanlah solat tahajjud kerana ia adalah perjalanan orang-orang yang soleh dan cara mendekati Allah SWT. Solat di tengah malam amatlah dihargai tetapi amatlah sedikit bilangan orang yang mengerjakannya. Solat Tahajjud menjauhkan dosa, menyebabkan dosa terampun, meyihatkan kesihatan badan dan dapat menghilangkan penyakit dari tubuh badan.

Seseorang yang solat 2 rakaat bersendirian dengan tidak sesiapapun kecuali Allah dan para malaikat~Nya sahaja yang melihat dia, api neraka tidak akan menyentuhnya.

Allah SWT sangat hampir sekali dengan para hambanya di akhir malam.

Kehormatan dan kemuliaan seorang mukmin adalah didalam solat tahajjudnya.

Menurut Shaqiq Balkhi rah. seorang ahli sufi dan wali Allah yang masyhur berkata," Kami mencari lima perkara dan menemui perkara-perkara itu melalui lima amalan,
  1. Keberkatan rezeki melalui Solat Dhuha
  2. Cahaya di dalam kubur didapati melalui Solat Tahajud
  3. Jawapan terhadap Soalan Munkar dan Nakir melalui membaca Al-Quran
  4. Mudah melintasi titian sirat didapati melalui berpuasa dan bersedekah
  5. Mendapat Naungan di bawah Arasy Ilahi melalui mengingati Allah S.W.T dalam keadaan bersunyi diri.

Allah SWT suka melihat 3 perkara:
  1. Sebarisan orang yang bersolat berjemaah
  2. Seorang yang sibuk dengan solat tahajjud di tengah malam
  3. Seorang yang berjuang dijalanNya
Di antara wasiat Allah SWT kepada Rasulullah SAW semasa Baginda naik mikraj ialah:
" Selalulah solat tahajjud kerana sesungguhnya pertolongan itu adalah beserta tahajjud."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...